Na de opening door Dineke Siersema met een bewerking van psalm 127 en 128 stellen we de agenda vast.

Eerste enkele mededelingen: In de wandelgangen gaat het gerucht dat de toekomst van het koor in de Doortocht al vast staat en dat het opgeheven wordt. Dit is niet het geval. De koren moeten de komende tijd bekijken of zij naast elkaar kunnen en willen blijven bestaan of dat ze samen verder gaan. Wat dat betekent voor een nieuwe kerkmusicus wordt later bekeken.


Er is een telefonische klacht binnengekomen over de aanvangstijd van de viering in de Taborkerk op 16 februari. In Mozaïek stond de aanvangstijd 9.30 uur. Na het verschijnen van het blad is besloten deze te verschuiven naar 10.30. De beller meldde dat er daardoor mensen weer weggegaan zijn en dus de viering niet hebben bijgewoond. Het verzetten van aanvangstijden zou na publicatie niet meer mogen ook al is er in de vieringen een aantal maal op gewezen. De kerkenraad vindt het vervelend dat dit is gebeurd en gaat er vanuit dat met het besluit om vanaf Pasen alle vieringen om 10.00 uur te beginnen dit niet meer voorkomt.
In de Paasnacht zal de doop worden bediend aan twee volwassenen. Gerard is met hen in gesprek en wil daar graag een ouderling bij betrekken om zo samen deze mensen zorgvuldig te begeleiden naar hun lidmaatschap.

Naar aanleiding van de postlijst wordt gemeld dat de RK parochie Purmerend 'Parochie van het jaar' is geworden vanwege de inzet op diaconaal terrein. Vanuit onze gemeente hebben we hen gefeliciteerd en hen zegen toegewenst op hun werk.

Een groot deel van de actielijst is afgewerkt. Wel wordt er nog door de werkgroep Communicatie & PR gewerkt aan de ontwikkeling van een huisstijl en moet de komende tijd een bijeenkomst voor de kerkenraad worden gepland waarbij we terugkijken naar de teambuilding van vorig jaar en vooruit kijken met als resultaat een beleidsplan.

Structuur.
In augustus heeft de kerkenraad de huidige structuur geëvalueerd waarbij een aantal vragen bleven staan. Een kleine commissie, bestaande uit Wim Dijkman, Teresa Gubbels en Hanneke van Ofwegen, heeft zich hierover gebogen en hun rapport, door allerlei omstandigheden wat later dan gewenst, vanavond gepresenteerd. In de structuur is vastgelegd dat een voorzitter van een werkgroep ambtsdrager is en de groep vertegenwoordigt in de kerkenraad. De commissie is tot de conclusie gekomen dat de structuur zoals deze nu is in principe goed is. Wel constateren zij dat veel werk door dezelfde mensen wordt gedaan. Dat is geen goede ontwikkeling omdat wanneer deze persoon wegvalt er meteen een groot probleem ontstaat. Participatie van zoveel mogelijk mensen is van belang voor de gemeente. Er volgt een levendig gesprek.
De kerkenraad: Geconstateerd wordt dat werkgroepen zich eigenlijk niet willen verdiepen in alles wat er omgaat in de gemeente en/of kerkenraad maar vooral bezig willen zijn met hun eigen taak. Een andere taakverdeling binnen de werkgroepen is lastig omdat de kerkenraad gevormd wordt door ambtsdragers en werkgroepleden veelal liever geen ambtsdrager willen worden.
Het moderamen is volgens de structuur een agendacommissie. De agendapunten en alle relevante stukken worden naar de kerkenraad gestuurd. Tijdens de vergaderingen vindt het gesprek plaats en worden er besluiten genomen. De praktijk wijst echter anders uit. De kerkenraad zou ermee gediend zijn wanneer duidelijk wordt afgesproken op welke manier de agendapunten kunnen worden voorbereid en door wie, zodat er een advies bij een agendapunt kan worden gevoegd. Door vooraf overleg te plegen met eventueel betrokken werkgroepen en tot een gezamenlijk advies aan de kerkenraad te komen zouden er veel meer 'hamerstukken' op de agenda kunnen staan. Ook wordt opgemerkt dat het wellicht mogelijk is zaken per mail af te handelen.
Het rapport maakte veel los bij de kerkenraadsleden. De commissie wordt bedankt voor hun inzet en er wordt afgesproken dat er de komende tijd verder gepraat moet worden over de structuur om te kijken of en hoe het één en ander concreet gemaakt kan worden.

Vervolgstappen 'proces naar eenwording'.
Na de bijeenkomst van 11 januari zijn de opmerkingen verwerkt en is er door een commissie een begin gemaakt met een stappenplan. Daarnaast zijn twee aandachtspunten alvast opgepakt:
- Met de voorbereiding van de laatste viering op 23 november in de Doortocht kan worden begonnen. Omdat de wens leeft om daar 'oud voorgangers' bij te betrekken is dat nodig.
- Nu we even op weg zijn na het besluit om in de Doortocht geen vieringen meer te houden na dit kerkelijk jaar is het van belang MOGbetrokkenen de gelegenheid te geven nog eens te praten over de emoties die dit bij hen oproept en opgeroepen heeft. Elly Linger en Jannie van der Kwaak zullen iedereen uitnodigen om in kleine groepen in gesprek te gaan .

Gebouwen:
Onze gemeente heeft altijd de visie gehad dat het om mensen gaat en niet om stenen. Toch hebben we de zorg voor heel veel 'stenen'.
Voor wat betreft de Doortocht is de overdrachtsacte nog niet getekend. Intussen wordt er wel gedacht over de toekomst van het gebouw. Zoeken we hiervoor een huurder of heeft verkoop de voorkeur? Het besluit hierover heeft ook invloed op de te zetten stappen ten aanzien van de Taborkerk, want ook daar moet gesproken worden over de 'uitkoop' van de Rooms Katholieke parochie. .
In het Purmerends Nieuwsblad is gemeld dat de burgerlijke gemeente van plan is een vergunning af te geven voor de herinrichting van de Lutherse kerk. Wanneer daar geen bezwaar tegen gemaakt wordt kunnen er afspraken gemaakt worden met 'Stadsherstel'. Dit is een stichting die het beheer van veel oude gebouwen overneemt en zo zorgt dat ze behouden blijven.

Nieuwe Liedboek:
In de Doortocht wordt al enige tijd een proef gedaan met het gebruik van de beamer. De liturgie en de te zingen liederen worden geprojecteerd. Vanuit de gemeenschap wordt hier verschillend op gereageerd. Naast waardering klinkt ook dat men vooraan een stijve nek krijgt, het nadeel is dat je niets meer mee naar huis neemt en daarnaast kunnen enkele gemeenteleden het niet lezen. Om naast de beamerpresentatie ook een gedrukte liturgie te maken is van vrijwilligers wel erg veel gevraagd. Het is dubbel werk en bovendien is niet duidelijk of het toegestaan is de liederen af te drukken die bestemd zijn voor beamer gebruik. Daar zijn namelijk strenge regels voor. Afgesproken wordt dat de ervaringen geïnventariseerd zullen worden en daarna zal er in de werkgroep Vieringen over gesproken worden.
In de Taborkerk wordt het fysieke nieuwe liedboek gebruikt en wordt er in een liturgie alleen de nummers vermeld van de te zingen liederen en de gang van de viering. Wel is het aantal beschikbare liedboeken nog aan de krappe kant. (Mede doordat nog niet iedereen gewent is een eigen Liedboek mee te brengen.)
De oude liedboeken worden gebruikt door Passage en de exemplaren met de grote letters zijn naar de Rusthoeve gegaan om daar te worden gebruikt in de vieringen.

Vanuit de werkgroepen:
De werkgroep die de adventsmiddagen verzorgt heeft de laatst gehouden middag geëvalueerd met de diaconie. Besloten is deze voorlopig op de zelfde manier in te vullen. Josje Wiersema heeft haar taak als voorzitter van de commissie neergelegd. Ook Roelie Jager en Truus Jaarsveld hebben aangegeven te willen stoppen. Er wordt nu gezocht naar mensen die hun taak willen overnemen.

De werkgroep Pastoraat maakt zich zorgen over de toekomst. Het aantal bezoekers wordt steeds kleiner en een aantal van hen hoort zelf tot de oudere gemeenteleden. Gedacht wordt over een manier om dichter bij de mensen wat te doen. Men blijft langer zelfstandig wonen, maar daardoor wordt het onderhouden van sociale contacten wel moeilijker.

De werkgroep Jeugd bestaat niet (meer) als groep. Wel zijn een aantal kleinere groepjes actief met bepaalde activiteiten ( denk daarbij aan de schatgravers, de herdertjestocht, de bovenkamer, enz). De ouders die betrokken zijn bij de schatgravers hebben aangegeven niet blij te zijn met de verschuiving van de aanvangstijd van de vieringen naar tien uur. In overleg met de ouders was juist gekozen voor half elf. Hierover zal binnenkort met hen gesproken worden.

Beraad van kerken.
Vanuit de Raad van Kerken wordt gewerkt aan de verbreding van de raad om zo een beraad te worden van alle kerken en kerkgenootschappen in Purmerend. Naast een vaste kern wordt iedere kerk vertegenwoordigd door één afgevaardigde in het beraad. Vooral op diaconaal terrein wordt er al veel samen gewerkt. ( Schuld – hulp maatje, Stichting Present Purmerend en Diaconaal platform) Tijdens de week van de eenheid van de kerken is er een gezamenlijke gebedsbijeenkomst gehouden in de Lutherse Kerk. De kerk was goed gevuld. Het was een initiatief op korte termijn dat goed heeft uitgepakt. Door het verschil van de diverse geloofsgenootschappen is het niet zo dat elk genootschap altijd aan elke activiteit meedoet. Daarvoor is er ook ruimte, zo wordt er per initiatief gekeken wie daaraan kan en wil meedoen. De eerst volgende activiteit is de NL Doetdag. Via Stichting Purmerend Present is een klus opgepakt waar 20 vrijwilligers voor nodig zijn. Gezamenlijk willen we daar een bijdrage aan te leveren.

Zondag 29 juni.
Dat wordt een drukke dag want:
Wie wil er namens onze gemeente aanwezig zijn als Jan Soethoudt afscheid neemt in Landgraaf en met emeritaat gaat. Daarover hebben we vorig jaar al een vraag gekregen van Jan. Hij zou het heel fijn vinden als Purmerend daar vertegenwoordigt zou zijn.
Op dezelfde dag neemt Horst Dietman in Gardelegen afscheid van zijn gemeente. Ook daarvoor zijn wij van harte uitgenodigd. Na de vele jaren van samenwerking en uitwisseling tussen onze gemeenten is dit ook een vraag waar we graag positief op zouden willen reageren. Vanaf het begin is Horst Dietman betrokken geweest en heeft samen met Bert Kuiper dit contact in gang gezet.

Voor we de vergadering sluiten met een gedicht passeert weer eens de lijst met:
Vacatures:
Langzamerhand wordt het lijstje langer. Naast grote taken zijn er ook activiteiten die minder intensief zijn. Alleen opnoemen voor wat voor taken we iemand zoeken helpt tot nu toe niet. Meestal willen mensen gevraagd worden.... Toch stel ik u/jou de vraag hier: "denkt u: ik zou wel... of ik weet wel...". Wilt u dat ons dan laten weten?
Wij zoeken mensen om een taak(je) op zich te nemen bij de werkgroep communicatie: lid van de werkgroep, maar ook als redacteur van de nieuwsbrief die binnenkort wekelijks zal worden uitgegeven via mail en in een beperkte oplage op papier.
Voor de diaconie wordt een nieuwe voorzitter gezocht ( Gerard neemt die functie tijdelijk waar ) en een penningmeester. Ook een contactpersoon voor de Stichting Present Purmerend, iemand die mee wil denken bij de werkgroep van het NBG in verband met de vredesweek en mensen voor de voorbereiding van de Adventsmiddag.... En ook de wijkteams kunnen aanvulling gebruiken... Waarschijnlijk ben ik niet volledig want we hebben het nog niet gehad over het werk wat gedaan moet worden om samen één gemeente te vormen.

SAMEN.... Een kernwoord willen we als gemeente iets zichtbaar maken van wat we willen zijn: navolgers...

Namens de kerkenraad
Hanny Somers.