Na een welkom en de opening met een gedicht van Hans Bouma over 'het Huis' waarin wij samenwonen, door Wil Molevelt gaan we aan het werk met een forse agenda.

Allereerst de mededelingen: Tijdens de behandeling van de begroting van de diaconie is aan de orde geweest dat er een tekort zou zijn op de exploitatie van het huisje. Dat is gemeld in het verslag van de kerkenraad in Mozaïek en dat heeft wel het één en ander losgemaakt. En terecht. Er is geen tekort. Dus zal er een rectificatie worden geplaatst in de eerst volgende Mozaïek. ( die leest u dus elders ). Hieruit blijkt wel dat de verslagen vanuit de kerkenraad gelezen worden en daar zijn wij dan weer blij mee !


De voorstelling in het kader van 21 maart – anti discriminatie dag- is voorlopig uitgesteld. De bedoeling was dat een theatergroep die onder andere bestaat uit 'medelanders' via een toneelstuk het gesprek over discriminatie en vooroordelen op gang zou brengen. Het idee hiervoor is bij Sola Gratia ontstaan en zou door een groepje worden voorbereid. Door allerlei omstandigheden is het niet gelukt hiervoor tijdig het benodigde geld ( ongeveer 3000 euro) bij elkaar te krijgen. Bekeken zal worden of dit op een later moment wel gerealiseerd kan worden.

Nadat de notulen zonder wijzigingen zijn vastgesteld bespreken we de postlijst en de actielijst. Deze lijst houdt ons bij de les. Gebeurt er ook wat we afspreken. Sommige dingen blijven er wat langer op staan omdat dit op langere termijn aandacht vraagt, andere zaken kunnen we vaak na één maand alweer doorstrepen: geregeld!

Vanuit de werkgroep Jeugd is er aandacht gevraagd voor de inzet van Erszébet. De afgelopen tijd is zij vaak voor gegaan in vieringen en eigenlijk vraagt dat teveel van haar tijd. Zij is in dienst om met jeugd en jongeren aan de gang te gaan en een viering voorbereiden is zo tijdrovend dat zij daar door niet toekomt aan haar belangrijkste werk. Afgesproken wordt dat Aty en Gerard met haar zullen bekijken op welke manier dit kan worden bijgesteld. Dit kan de komende tijd beteken dat er eerder een beroep moet worden gedaan op een gastvoorganger. De' Come to gether' vieringen vervallen voorlopig. De band wordt vaker betrokken bij 'gewone' vieringen.
De nieuwe aanpak voor de kindernevendienst is tot nu toe succesvol. Bij 'de Schatgravers' waren ruim 20 kinderen betrokken.

De werkgroep Communicatie en PR heeft een plan gemaakt om de communicatie te verbeteren. Ook speelde de vraag op welke manier we in de toekomst ons drukwerk moeten (laten) verzorgen. Binnenkort loop het leasecontract van onze copiermachines af en de vraag is dan: kan het ook goedkoper, beter, makkelijker?
Er wordt gedacht aan een wekelijkse nieuwsbrief die zowel op papier en via de website verspreid kan worden. Momenteel staan mededelingen vaak onderaan de liturgie bij de vieringen in de Taborkerk. In de Doortocht staan ze op de beamer, maar zijn daardoor ook vluchtiger. Voor deze nieuwsbrief worden mensen gezocht die bij toerbeurt deze willen maken ( meer informatie hierover bij Dineke! ).
Ook het contract met de drukkerij van Mozaïek loopt af. Er wordt gekeken of we via een ander bedrijf een aantrekkelijker gemeenteblad kunnen maken, dat niet duurder uitkomt. We hopen dan toch 10 maal per jaar te kunnen verschijnen met daarin aandacht voor de kinderen en artikelen met achtergrond informatie. Daarnaast willen we komen tot een 'huisstijl' zodat bij berichten van werkgroepen het ook direct duidelijk is dat het vanuit de PGP komt. Nu bedenkt iedere werkgroep de eigen presentatie en dat maakt het er niet helderder op.

De werkgroep Vieringen heeft in verband met de Schatgravers voorgesteld de aanvangstijd van de viering van 9 februari op half elf te stellen. Dit roept de discussie over de aanvangstijden op. Ook op 11 januari is dit in relatie tot de vieringen vaak aan de orde gesteld. Daarom wordt er voor gesteld de aanvangstijden van Doortocht en Taborkerk gelijk te trekken en deze op 10 uur te stellen. De kerkenraad besluit unaniem dit niet al te lang meer uit te stellen maar met ingang van 20 april dit in te voeren. Bekeken zal worden of dit in de Taborkerk zonder problemen kan.

Tot nu toe is er geen besluit genomen over de licentie op de online verzie van het nieuwe liedboek. In de Doortocht worden alle liederen met behulp van de beamer geprojecteerd en er worden slechts een paar liturgieën gemaakt. Met de licentie kunnen we legaal op deze manier werken. In de Taborkerk kiezen we voor gebruik van de liedboeken en worden er liturgieën gedrukt. Aangezien er voor een licentie per gebouw betaald moet worden besluit de kerkenraad om de licentie aan te vragen voor het gebruik in de Doortocht.

Via Hans Reus is er informatie binnengekomen over de visie van de Rooms Katholieke Kerk (RKK) op het inschrijven van RK betrokkenen in de PGP. De RKK kent dit systeem van lidmaatschap niet en ziet vanuit de eigen visie ook geen mogelijkheid daar aan mee te werken. De kerkenraad besluit daarom via de classis te vragen of er een kleine wijziging in de regelingen van onze kerk kan worden aangebracht zodat mensen die aangeven betrokken te willen zijn ook zonder toestemming van de eigen kerk kunnen worden ingeschreven als gastlid. Tot die tijd willen we een lijst bijhouden van mensen die betrokken willen zijn bij onze gemeente en deze mensen zullen ook alle informatie ontvangen.

Via de classis is onze mening gevraagd over de classisadviseur. Deze functionaris kan om advies worden gevraagd in relatie tot de organisatie van de kerk en alle regelingen die er zijn. Dit is meestal een predikant die in dienst is van de landelijke kerk. Tot nu toe was dat een tijdelijke regeling. De vraag is nu moet dat worden afgebouwd of maken we dat definitief? Onze kerkenraad is van mening dat, gezien onze eigen ervaringen , het zinvol is wanneer deze adviseur zou blijven omdat mensen die in de classis besluiten moeten nemen veelal vrijwilligers zijn. Ook de mogelijkheid van gemeenten om hier via de classis een beroep op te kunnen doen willen we graag handgaven. Of onze mening gedeeld wordt in de classis en in de landelijke kerk weten we niet, maar wij hebben wel onze stem laten horen.

Op 11 januari hebben ruim vijftig gemeenteleden de moeite genomen om naar de Taborkerk te komen en hun ideeën over de te zetten stappen tot 23 november met ons te delen. Het was die ochtend een goede ervaring om te zien dat zoveel mensen mee willen denken. Bij alle onderwerpen zijn briefjes ingevuld die zijn overgenomen per onderwerp. Aan de hand van deze briefjes kunnen we nu aan het werk. Eerst zal door een kleine commissie een stappenplan worden gemaakt en die stappen kunnen dan worden uitgewerkt door verschillende werkgroepjes. Daarbij zullen ook gemeenteleden die hebben aangegeven mee te willen denken worden betrokken. De opdracht voor de commissie is besproken door de kerkenraad en vastgesteld.

De kerkenraad bespreekt ook de opdracht voor de sollicitatie commissie voor de kerkmusicus. Deze is duidelijk en daarmee kan de commissie aan het werk. Er moet worden gezocht naar een breed geschoolde musicus. Tijdens de vorige vergadering is het advies van de profielcommissie overgenomen en dit advies zal dan ook leidend zijn bij de sollicitatie procedure. Toen is ook afgesproken dat het beleidsplan voor de kerkmuziek van aanvullingen zou worden voorzien. Deze aanvullingen worden nu besproken. Er wordt geconstateerd dat de zorg voor het onderhoud van de orgels en de coördinatie voor de vrijwillige organisten nergens in het plan voorkomt. Op dit vlak zal het plan nog verder worden aangepast en ook het CvK zal nog een keer naar het geheel kijken. Intussen kan de sollicitatiecommissie wel aan het werk gaan om de eerste stappen te zetten.

Na de herinnering aan de vacatures die er zijn bij de diaconie en in de werkgroep communicatie en het verzoek mee rond te kijken naar mogelijke kandidaten kunnen we na de volgende oproep de vergadering afronden:

Reserveer 12 april in de agenda. Dan wordt de voorjaarsmarkt gehouden in de Lutherse Kerk. Het thema is : 'daar zit muziek in' omdat we met deze markt ( een deel van) de liedboeken willen betalen en omdat je met goede handel aardig wat kunt verdienen. ( elders leest u daar vast meer over)

We sluiten om 23.15 uur de vergadering met een voorgelezen avondlied uit het nieuwe liedboek ( 252). Laat, te laat, maar met zo'n agenda...

Hanny Somers.